De pedagogische kwaliteit van de dagopvang is in verschillende landen gemeten met een internationaal gebruikt meetinstrument: het ITERS/ECERS-instrument. Ook in Nederlandse peilingen is dit instrument ingezet. Er is daardoor een vergelijking mogelijk tussen verschillende landen. De kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang – zoals bepaald in de laatste peiling voor de dagopvang in 2012 – is hoger dan die in Spanje, Portugal, Oost-Afrika en Zuid-Korea. Engelse en Amerikaanse peilingen laten lagere kwaliteit zien; opvallend zijn hier de sterk wisselende bevindingen uit verschillende peilingen. Australië en Duitsland blijken internationaal koploper, afgaand op enkele recente peilingen. Nederland scoort lager dan deze landen. Onze pedagogische kwaliteit is te vergelijken met die in Canada en Zweden.
‘De Nederlandse pedagogisch medewerker doet niet onder voor haar collega’s in het buitenland’
Ook is de kwaliteit van de pedagogisch medewerkers geïnventariseerd die in verschillende landen is geëvalueerd met een internationaal gebruikt instrument (het CLASS-instrument). De pedagogisch medewerker in Nederland is, gemiddeld genomen, redelijk goed in emotionele ondersteuning van de kinderen en de organisatie van de groep, maar duidelijk zwakker in educatieve ondersteuning. De staf uit Australië, Spanje en de Verenigde Staten laat eenzelfde beeld zien. De Nederlandse pedagogisch medewerker doet niet onder voor haar collega’s in het buitenland. Wel is er dus, nationaal en internationaal, ruimte voor enige verbetering.
Wie meer wil weten, zie onderstaand factsheet.